YouTube to druga najczęściej odwiedzana witryna na świecie. Aktualnie ma ponad miliard unikalnych użytkowników, a reklamy w niej działają o 84% skuteczniej niż spoty telewizyjne. Jeśli więc nie prowadzisz kampanii promocyjnych w YouTube, tracisz kluczowe możliwości promowania swojej firmy.
Niewątpliwymi zaletami reklam wideo jest personalizacja materiałów dla różnych segmentów grupy docelowej i kontrolowanie częstotliwości wyświetlania filmów. Oprócz tego masz możliwość prowadzenia szczegółowej analityki realizowanych kampanii w celu ich optymalizacji, a także elastyczne dostosowywanie budżetu na promocję w YouTube.
Reklamy w YouTube – dostępne formaty
Aby dobrze zrozumieć i wykorzystać potencjał reklamowy platformy trzeba zrozumieć, czym jest YouTube Ads i co właściwie oferuje? Pomimo tego, że kampanie marketingowe w YouTube są prowadzone za pośrednictwem Google Ads, to ich specyfika znacznie różni się od innych wariantów promocji w sieci.
W YouTube dostępnych jest 6 formatów reklam:
- TrueView In-Stream – pojawiają się w różnych momentach filmu, najczęściej można je pominąć po 5 sekundach, rzadziej występują w wersji Non-skippable;
- Bumpery – maksymalnie sześciosekundowe reklamy, których nie można pominąć, wyświetlane przed filmem lub w jego trakcie;
- Sponsorowane karty – reklamy zakupowe, wyświetlają się w prawym górnym rogu filmu przez kilka sekund;
- In-Video overlay – nakładki, czyli półprzezroczyste banery graficzne lub tekstowe, które pojawiają się na dole odtwarzanego wideo;
- Reklamy displayowe – pojawiają się po prawej stronie nad listą proponowanych i powiązanych filmów;
- TrueView Discovery – połączenie reklamy wideo i display, miniaturki filmów, które wyświetlają w wynikach wyszukiwania na YouTube lub na liście filmów powiązanych.
Z pomocą odpowiedniego formatu możesz realizować nawet kilka celów jednocześnie. Na przykład, decydując się na reklamy w celu zwiększenia konwersji, możesz również zauważyć efekt medialny w postaci zwiększonej świadomości marki.
Tworzenie kampanii reklamowej w pigułce
Kampanie reklamowe w YouTube są konfigurowane za pośrednictwem konta Google Ads. Po zalogowaniu się wybierz typ kampanii „Wideo”. Następnie określ cel marketingowy lub wybierz kampanię bez celu. W pierwszym wypadku serwis oferuje ustawienie jednego z 4 celów do wyboru:
- świadomość i zasięg marki;
- zainteresowanie twoją marką i produktami;
- ruch na stronie;
- potencjalni klienci.
Z kolei nie wybierając celu, będziesz mieć więcej swobody i możliwości na kolejnych etapach konfiguracji. Dalej możesz wybrać jeden z 6 podtypów kampanii, m.in. niestandardowy, reklamy niemożliwe do pominięcia, konwersje czy sekwencja reklam.
Następnym krokiem jest nazwanie kampanii, wskazanie jej budżetu oraz daty rozpoczęcia i zakończenia, a także wybór języka i lokalizacji. Po tym musisz określić, gdzie będzie się wyświetlać Twoja reklama i w jakich zasobach wideo – tutaj Google zaleca wybranie opcji „Standardowe zasoby reklamowe”.
Jeśli chcesz stworzyć skuteczną kampanię w YouTube, musisz pamiętać o zasadzie 4P kompozycji marketingowej, czyli produkcie, cenie, promocji i dystrybucji. Wszystkie te elementy są ze sobą nierozerwalnie połączone i powinny tworzyć podstawę każdej kampanii reklamowej. Tutaj przeczytasz więcej o tym, czym jest marketing mix.
Oprócz tego dopasuj treść reklamy do lejka marketingowego i śledź odpowiednie wskaźniki wydajności kampanii. Zadbaj także o optymalizację swoich stron docelowych i nie zapominaj o sile dobrego CTA.
Zdjęcie główne: Christian Wiediger/unsplash.com